Algemene voorwaarden (AGB)

Algemene voorwaarden met klanteninformatie

Inhoudsopgave

  1. Toepassingsgebied
  2. Sluiting van het contract
  3. Recht op annulering
  4. Prijzen en betalingsvoorwaarden
  5. Leverings- en verzendingsvoorwaarden
  6. Eigendomsvoorbehoud
  7. Aansprakelijkheid voor defecten (garantie)
  8. Inwisselen van promotionele vouchers
  9. Inwisselen van cadeaubonnen
  10. Toepasselijk recht
  11. Plaats van jurisdictie
  12. Alternatieve geschillenbeslechting

1) Toepassingsgebied

1.1 Deze Algemene Voorwaarden (hierna te noemen “AV”) van het bedrijf Terra Connect GmbH (hierna te noemen “Verkoper”) zijn van toepassing op alle overeenkomsten die worden gesloten tussen een consument of een handelaar (hierna te noemen “Klant”) en Verkoper met betrekking tot alle goederen en/of diensten die worden gepresenteerd in de online shop van Verkoper. Het opnemen van de eigen voorwaarden van de klant wordt hierbij afgewezen, tenzij anders overeengekomen.

1.2 Deze AV zijn van overeenkomstige toepassing op overeenkomsten tot levering van vouchers, tenzij anders overeengekomen.

1.3 Een consument in de zin van deze AV is iedere natuurlijke persoon die een juridische transactie sluit voor doeleinden die niet hoofdzakelijk kunnen worden toegeschreven aan zijn of haar commerciële of zelfstandige beroepsactiviteit.

1.4 Een ondernemer in de zin van deze AV is een natuurlijke of rechtspersoon of een maatschap met rechtsbevoegdheid die bij het sluiten van een rechtshandeling handelt in de uitoefening van zijn commerciële of zelfstandige beroepsactiviteit.

2) Sluiting van het contract

2.1 De productbeschrijvingen in de online shop van de verkoper vormen geen bindend aanbod van de verkoper, maar dienen om de klant een bindend aanbod te doen.

2.2 De klant kan de offerte indienen via het online bestelformulier dat is geïntegreerd in de online shop van de verkoper. Na het plaatsen van de geselecteerde goederen in het virtuele winkelmandje en het doorlopen van het elektronische bestelproces, dient de klant een wettelijk bindend contractueel aanbod in met betrekking tot de goederen in het winkelmandje door te klikken op de knop waarmee het bestelproces wordt afgesloten. Bovendien kan de klant de verkoper ook een aanbod doen per telefoon, fax, e-mail, post of online contactformulier.

2.3 De verkoper kan het aanbod van de klant binnen vijf dagen aanvaarden,

door de klant een schriftelijke orderbevestiging of een orderbevestiging in tekstvorm (fax of e-mail) te sturen, waarbij de ontvangst van de orderbevestiging door de klant bepalend is, of

door de bestelde goederen aan de klant te leveren, waarbij de ontvangst van de goederen door de klant bepalend is, of

door de klant om betaling te vragen nadat de bestelling is geplaatst.

Als er meerdere van de bovengenoemde alternatieven bestaan, wordt het contract gesloten op het moment waarop een van de bovengenoemde alternatieven zich het eerst voordoet. De termijn voor aanvaarding van het aanbod begint op de dag nadat het aanbod door de klant is verzonden en eindigt aan het einde van de vijfde dag na verzending van het aanbod. Als de verkoper het aanbod van de klant niet binnen de bovengenoemde termijn aanvaardt, wordt dit beschouwd als een verwerping van het aanbod met als gevolg dat de klant niet langer gebonden is door zijn intentieverklaring.

2.4 Als een door PayPal aangeboden betaalmethode is geselecteerd, wordt de betaling verwerkt via de betalingsdienstaanbieder PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxemburg (hierna: “PayPal”), met inachtneming van de PayPal-gebruiksvoorwaarden, beschikbaar op https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/useragreement-full of – als de klant geen PayPal-rekening heeft – met inachtneming van de voorwaarden voor betalingen zonder PayPal-rekening, beschikbaar op https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/privacywax-full. Als de klant betaalt via een door PayPal aangeboden betaalmethode die kan worden geselecteerd in het online bestelproces, verklaart de verkoper het aanbod van de klant al te accepteren op het moment dat de klant op de knop klikt waarmee het bestelproces wordt voltooid.

2.5 Als de betalingsmethode “Amazon Payments” is geselecteerd, wordt de betaling verwerkt via de betalingsdienstaanbieder Amazon Payments Europe s.c.a., 38 avenue John F. Kennedy, L-1855 Luxemburg (hierna: “Amazon”), onderworpen aan de Amazon Payments Europe Gebruikersovereenkomst, die kan worden bekeken op https://payments.amazon.de/help/201751590. Als de klant “Amazon Payments” als betalingsmethode selecteert tijdens het online bestelproces, geeft hij ook een betalingsopdracht aan Amazon door te klikken op de knop waarmee het bestelproces wordt afgesloten. In dit geval verklaart de verkoper het aanbod van de klant al te accepteren op het moment dat de klant het betalingsproces in gang zet door op de knop te klikken waarmee het bestelproces wordt afgesloten.

2.6 Bij het indienen van een aanbieding via het online bestelformulier van de verkoper wordt de tekst van de overeenkomst na het sluiten van de overeenkomst door de verkoper opgeslagen en in tekstvorm (bijv. e-mail, fax of brief) naar de klant gestuurd nadat de bestelling van de klant is verzonden. De verkoper zal de tekst van het contract verder niet beschikbaar stellen. Als de klant een gebruikersaccount heeft aangemaakt in de onlineshop van de verkoper voordat hij zijn bestelling verzendt, worden de bestelgegevens gearchiveerd op de website van de verkoper en kunnen deze gratis door de klant worden geraadpleegd via zijn met een wachtwoord beveiligde gebruikersaccount door de bijbehorende inloggegevens in te voeren.

2.7 Alvorens een bindende bestelling te plaatsen via het online bestelformulier van de verkoper, kan de klant mogelijke invoerfouten herkennen door de informatie op het scherm zorgvuldig te lezen. Een effectief technisch middel om invoerfouten beter te herkennen kan de vergrotingsfunctie van de browser zijn, die het scherm vergroot. De klant kan zijn invoer tijdens het elektronische bestelproces corrigeren met de gebruikelijke toetsenbord- en muisfuncties totdat hij op de knop klikt waarmee het bestelproces wordt afgesloten.

2.8 Alleen de Duitse taal is beschikbaar voor het afsluiten van het contract.

2.9 De orderverwerking en het contact worden over het algemeen uitgevoerd via e-mail en geautomatiseerde orderverwerking. De klant moet ervoor zorgen dat het door hem opgegeven e-mailadres voor het verwerken van bestellingen correct is, zodat de door de verkoper verzonden e-mails op dit adres kunnen worden ontvangen. In het bijzonder bij het gebruik van SPAM-filters moet de klant ervoor zorgen dat alle e-mails die worden verzonden door de verkoper of door derden die door de verkoper zijn aangesteld om de bestelling te verwerken, kunnen worden afgeleverd.

3) Recht op annulering

3.1 Consumenten hebben in het algemeen recht op annulering.

3.2 Meer informatie over het recht op annulering is te vinden in de annuleringsvoorwaarden van de verkoper.

3.3 Het herroepingsrecht is niet van toepassing op consumenten die niet behoren tot een lidstaat van de Europese Unie op het moment van het sluiten van de overeenkomst en wier enige woonplaats en leveringsadres zich buiten de Europese Unie bevinden op het moment van het sluiten van de overeenkomst.

4) Prijzen en betalingsvoorwaarden

4.1 Tenzij anders vermeld in de productbeschrijving van de verkoper, zijn de vermelde prijzen totaalprijzen inclusief de wettelijke btw. Eventuele extra leverings- en verzendkosten worden apart vermeld in de betreffende productbeschrijving.

4.2 Voor leveringen naar landen buiten de Europese Unie kunnen in individuele gevallen extra kosten ontstaan waarvoor de verkoper niet verantwoordelijk is en die voor rekening van de klant zijn. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor het overmaken van geld door kredietinstellingen (bijv. overschrijvingskosten, wisselkoerskosten) of invoerrechten of belastingen (bijv. douanerechten). Dergelijke kosten kunnen ook worden gemaakt in verband met het overmaken van geld als de levering niet plaatsvindt in een land buiten de Europese Unie, maar de klant de betaling verricht vanuit een land buiten de Europese Unie.

4.3 De betalingsoptie(s) worden aan de klant meegedeeld in de online shop van de verkoper.

4.4 Indien vooruitbetaling per bankoverschrijving is overeengekomen, is betaling verschuldigd onmiddellijk na het sluiten van de overeenkomst, tenzij partijen een latere vervaldatum zijn overeengekomen.

4.5 Als een betalingsmethode wordt gekozen die wordt aangeboden via de betalingsservice “PayPal”, wordt de betaling verwerkt via PayPal, waarbij PayPal voor dit doel ook gebruik kan maken van de diensten van externe betalingsdienstaanbieders. Als de verkoper via PayPal ook betaalmethoden aanbiedt waarbij hij de klant vooruitbetaalt (bijv. aankoop op rekening of betaling in termijnen), draagt hij zijn betalingsaanspraak in dit verband over aan PayPal of aan de betalingsdienstaanbieder die door PayPal is aangesteld en specifiek aan de klant is genoemd. Voordat PayPal de opdrachtverklaring van de verkoper accepteert, voert PayPal of de betalingsdienstaanbieder in opdracht van PayPal een kredietcontrole uit aan de hand van de doorgegeven klantgegevens. De verkoper behoudt zich het recht voor om de klant de gekozen betalingsmethode te weigeren in het geval van een negatief testresultaat. Als de geselecteerde betalingsmethode is toegestaan, moet de klant het factuurbedrag binnen de overeengekomen betalingstermijn of op de overeengekomen betalingstermijnen betalen. In dit geval kan hij alleen betalingen verrichten aan PayPal of de betalingsdienstaanbieder die door PayPal is aangesteld met een schulddelgend effect. Zelfs in het geval van overdracht van vorderingen blijft de verkoper echter verantwoordelijk voor algemene vragen van klanten, bijvoorbeeld met betrekking tot goederen, levertijden, verzending, retourzendingen, klachten, annuleringsberichten en retourzendingen of creditnota’s.

4.6 Als de betalingsmethode “SOFORT” is geselecteerd, wordt de betaling verwerkt via de betalingsdienstaanbieder SOFORT GmbH, Theresienhöhe 12, 80339 München (hierna “SOFORT” genoemd). Om het factuurbedrag via “SOFORT” te kunnen betalen, moet de klant een voor deelname aan “SOFORT” geactiveerde online bankrekening hebben, zich tijdens het betalingsproces dienovereenkomstig legitimeren en de betalingsopdracht aan “SOFORT” bevestigen. De betalingstransactie zal onmiddellijk daarna worden uitgevoerd door “SOFORT” en de bankrekening van de klant zal worden gedebiteerd. De klant kan meer gedetailleerde informatie over de “SOFORT” betaalmethode vinden op het internet op https://www.klarna.com/sofort/.

4.7 Indien voor een betaalmethode wordt gekozen die wordt aangeboden via de “mollie” betaalservice, wordt de betaling verwerkt via de betaaldienstverlener Mollie B.V., Keizersgracht 313, 1016 EE Amsterdam, Nederland (hierna: “mollie”). De afzonderlijke betalingsmethoden die via mollie worden aangeboden, worden in de online shop van de verkoper aan de klant meegedeeld. Om betalingen te verwerken kan mollie gebruik maken van andere betalingsdiensten waarvoor speciale betalingsvoorwaarden kunnen gelden, waarover de klant afzonderlijk kan worden geïnformeerd. Meer informatie over “mollie” is beschikbaar op internet op https://www.mollie.com/de/.

5) Leverings- en verzendingsvoorwaarden

5.1 Indien de Verkoper aanbiedt de goederen te verzenden, geschiedt de levering binnen het door de Verkoper aangegeven leveringsgebied aan het door de Klant opgegeven afleveradres, tenzij anders overeengekomen. Het afleveradres dat is opgegeven in de orderverwerking van de verkoper is bepalend voor de verwerking van de transactie.

5.2 Goederen geleverd door een expediteur worden “free kerbside” geleverd, d.w.z. aan de openbare stoeprand het dichtst bij het afleveradres, tenzij anders vermeld in de verzendinformatie in de online shop van de verkoper en tenzij anders overeengekomen.

5.3 Indien de levering van de goederen mislukt om redenen waarvoor de klant verantwoordelijk is, draagt de klant de redelijke kosten die de verkoper als gevolg hiervan heeft gemaakt. Dit geldt niet voor de kosten voor de retourzending als de klant zijn herroepingsrecht daadwerkelijk uitoefent. Als de klant het herroepingsrecht effectief uitoefent, is de bepaling in de annuleringsvoorwaarden van de verkoper van toepassing op de retourkosten.

5.4 Indien de klant handelt als ondernemer, gaat het risico van onopzettelijk verlies en onopzettelijke verslechtering van de verkochte goederen over op de klant zodra de verkoper de goederen heeft geleverd aan de expediteur, de vervoerder of de persoon of organisatie die anderszins verantwoordelijk is voor de uitvoering van de verzending. Als de klant handelt als consument, gaat het risico van onopzettelijk verlies en onopzettelijke verslechtering van de verkochte goederen pas over wanneer de goederen worden overhandigd aan de klant of een persoon die gemachtigd is om ze in ontvangst te nemen. Niettegenstaande het bovenstaande gaat het risico van onopzettelijk verlies en onopzettelijke verslechtering van de verkochte goederen over op de klant, zelfs in het geval van consumenten, zodra de verkoper de goederen heeft geleverd aan de expediteur, de vervoerder of de persoon of instelling die anderszins is aangewezen om de verzending uit te voeren, indien de klant de expediteur, de vervoerder of de persoon of instelling die anderszins is aangewezen om de verzending uit te voeren, opdracht heeft gegeven en de verkoper deze persoon of instelling niet eerder aan de klant heeft genoemd.

5.5 De Verkoper behoudt zich het recht voor om zich terug te trekken uit de overeenkomst in geval van onjuiste of ondeugdelijke zelflevering. Dit geldt alleen in het geval dat de verkoper niet verantwoordelijk is voor de niet-levering en de verkoper met de leverancier een specifieke dekkingstransactie als een goed huisvader heeft afgesloten. De verkoper zal alle redelijke inspanningen leveren om de goederen te verkrijgen. In het geval dat de goederen niet of slechts gedeeltelijk beschikbaar zijn, wordt de klant onmiddellijk op de hoogte gebracht en wordt de tegenprestatie onmiddellijk terugbetaald.

5.6 Indien de verkoper de goederen ter afhaling aanbiedt, kan de klant de bestelde goederen binnen de door de verkoper aangegeven kantooruren afhalen op het door de verkoper opgegeven adres. In dit geval worden geen verzendkosten in rekening gebracht.

5.7 Vouchers worden als volgt aan de klant verstrekt:

– per e-mail

6) Eigendomsvoorbehoud

Als de verkoper vooruitbetaalt, behoudt hij zich de eigendom van de geleverde goederen voor totdat de verschuldigde koopprijs volledig is betaald.

7) Aansprakelijkheid voor defecten (garantie)

7.1 Voor zover in de navolgende bepalingen niet anders is bepaald, zijn de bepalingen van de wettelijke aansprakelijkheid voor gebreken van toepassing. Dit geldt niet voor contracten voor de levering van goederen:

7.2 Als de klant optreedt als ondernemer,

de verkoper heeft de keuze van het type nakoming achteraf;

de verjaringstermijn voor gebreken aan nieuwe goederen is één jaar vanaf de levering van de goederen;

rechten en claims wegens gebreken zijn uitgesloten voor gebruikte goederen;

de verjaringstermijn begint niet opnieuw te lopen als in het kader van de aansprakelijkheid voor gebreken een vervangende levering wordt gedaan.

7.3 De voornoemde beperkingen van aansprakelijkheid en verkorting van termijnen gelden niet

voor schadeclaims en onkostenvergoedingen door de klant,

in het geval dat de verkoper het gebrek op frauduleuze wijze verborgen heeft gehouden,

voor goederen die zijn gebruikt voor een gebouw in overeenstemming met hun normale gebruik en die de gebrekkigheid ervan hebben veroorzaakt,

voor een bestaande verplichting van de verkoper om updates te leveren voor digitale producten, in het geval van overeenkomsten voor de levering van goederen met digitale elementen.

7.4 Bovendien blijven voor ondernemers de wettelijke verjaringstermijnen voor bestaande wettelijke regresrechten onaangetast.

7.5 Indien de klant optreedt als handelaar in de zin van § 1 HGB (Duits Wetboek van Koophandel), is hij onderworpen aan de handelsverplichting tot inspectie en kennisgeving van gebreken overeenkomstig § 377 HGB. Indien de klant niet voldoet aan de daarin geregelde kennisgevingsverplichtingen, worden de goederen geacht te zijn goedgekeurd.

7.6 Indien de klant handelt als consument, wordt hij verzocht bij de bezorger te klagen over geleverde goederen met duidelijke transportschade en de verkoper hiervan op de hoogte te stellen. Als de klant dit nalaat, heeft dit geen invloed op zijn wettelijke of contractuele aanspraken op gebreken.

8) Inwisselen van promotionele vouchers

8.1 Tegoedbonnen die gratis door de verkoper worden uitgegeven in het kader van promotiecampagnes met een bepaalde geldigheidsduur en die niet door de klant kunnen worden gekocht (hierna “promotionele tegoedbonnen” genoemd), kunnen alleen in de online shop van de verkoper en alleen tijdens de aangegeven periode worden ingewisseld.

8.2 Afzonderlijke producten kunnen worden uitgesloten van de kortingsactie als een overeenkomstige beperking voortvloeit uit de inhoud van de kortingsbon.

8.3 Promotionele vouchers kunnen alleen worden ingewisseld voordat het bestelproces is voltooid. Verrekening achteraf is niet mogelijk.

8.4 Bij één bestelling kunnen meerdere promotionele vouchers worden ingewisseld.

8.5 De waarde van de goederen moet ten minste gelijk zijn aan het bedrag van de kortingsbon. Eventueel resterend tegoed wordt niet terugbetaald door de verkoper.

8.6 Als de waarde van de kortingsbon niet voldoende is om de bestelling te dekken, kan een van de andere door de verkoper aangeboden betaalmethoden worden gekozen om het verschil te vereffenen.

8.7 Het saldo van een promotionele bon wordt niet uitbetaald in contanten en draagt geen rente.

8.8 De waardebon wordt niet terugbetaald als de klant de goederen die geheel of gedeeltelijk met de waardebon zijn betaald, retourneert in het kader van zijn wettelijk herroepingsrecht.

8.9 De actievoucher is alleen bedoeld voor gebruik door de persoon die erop vermeld staat. De promotionele voucher mag niet worden overgedragen aan derden. De verkoper heeft het recht, maar is niet verplicht, om de materiële geschiktheid van de respectieve bonhouder te controleren.

9) Inwisselen van cadeaubonnen

9.1 Tegoedbonnen die kunnen worden gekocht via de online shop van de verkoper (hierna “cadeaubonnen” genoemd) kunnen alleen worden ingewisseld in de online shop van de verkoper, tenzij anders vermeld op de bon.

9.2 Cadeaubonnen en resterend tegoed op cadeaubonnen kunnen worden ingewisseld tot het einde van het derde jaar na het jaar waarin de bon is gekocht. Resterend tegoed wordt tot de vervaldatum aan de klant gecrediteerd.

9.3 Cadeaubonnen kunnen alleen worden ingewisseld voordat het bestelproces is voltooid. Verrekening achteraf is niet mogelijk.

9.4 Bij één bestelling kunnen meerdere cadeaubonnen worden ingewisseld.

9.5 Cadeaubonnen kunnen alleen worden gebruikt voor de aankoop van goederen en niet voor de aankoop van andere cadeaubonnen.

9.6 Als de waarde van de cadeaubon niet voldoende is om de bestelling te dekken, kan een van de andere door de verkoper aangeboden betaalmethoden worden gekozen om het verschil te vereffenen.

9.7 Het saldo van een cadeaubon wordt niet uitbetaald in contanten en draagt geen rente.

9.8 De cadeaubon is alleen bedoeld voor gebruik door de persoon die erop vermeld staat. De cadeaubon mag niet worden overgedragen aan derden. De verkoper heeft het recht, maar is niet verplicht, om de materiële geschiktheid van de respectieve bonhouder te controleren.

10) Toepasselijk recht

10.1 Op alle rechtsverhoudingen tussen partijen is het recht van de Bondsrepubliek Duitsland van toepassing, met uitzondering van de wetten op de internationale koop van roerende goederen. In het geval van consumenten is deze rechtskeuze alleen van toepassing voor zover de verleende bescherming niet wordt ingetrokken door dwingende bepalingen van het recht van het land waar de consument zijn gewone verblijfplaats heeft.

10.2 Bovendien is deze rechtskeuze met betrekking tot het wettelijk herroepingsrecht niet van toepassing op consumenten die op het moment van het sluiten van de overeenkomst niet tot een lidstaat van de Europese Unie behoren en wier enige woonplaats en leveringsadres zich op het moment van het sluiten van de overeenkomst buiten de Europese Unie bevinden.

11) Plaats van jurisdictie

Als de klant optreedt als handelaar, een rechtspersoon van publiek recht of een bijzonder fonds van publiek recht met zijn statutaire zetel op het grondgebied van de Bondsrepubliek Duitsland, is de exclusieve plaats van jurisdictie voor alle geschillen die voortvloeien uit dit contract de statutaire zetel van de verkoper. Als de klant gevestigd is buiten het grondgebied van de Bondsrepubliek Duitsland, is de vestigingsplaats van de verkoper de exclusieve bevoegde rechtbank voor alle geschillen die voortvloeien uit dit contract, als het contract of de vorderingen die voortvloeien uit het contract kunnen worden toegeschreven aan de professionele of commerciële activiteit van de klant. In bovenstaande gevallen heeft de verkoper echter in ieder geval het recht om een beroep te doen op de rechtbank van de vestigingsplaats van de klant.

12) Alternatieve geschillenbeslechting

12.1 De Europese Commissie biedt een platform voor onlinegeschillenbeslechting op internet via de volgende link: https://ec.europa.eu/consumers/odr

Dit platform dient als contactpunt voor de buitengerechtelijke beslechting van geschillen die voortvloeien uit online aankoop- of dienstencontracten waarbij een consument betrokken is.

12.2 De Verkoper is niet verplicht of bereid om deel te nemen aan een geschillenprocedure voor een arbitragecommissie voor consumenten.